2011
07.17

For et års tid siden blev Danmark ramt af Zumba-bølgen. Zumba har med tiden spredt sig til fitness-centre, virksomheder, barer, danseskoler – og nu også til hjemmet. Jeg startede på et Zumba-hold, idet jeg følte at formen godt kunne være bedre – og idet jeg har meget stillesiddende  arbejde. Zumba-lektionerne har givet mig meget – og da sommerferiepausen kom, var jeg lidt ærgelig over at ikke nok kunne deltage på vores hold. Derfor besluttede jeg mig for at købe Zumba-spillet til Xbox360. Jeg havde allerede en Xbox360, så jeg manglede bare spillet og kincet, som er hardware-enheden, der kan aflæse/føle/filme/se, hvordan du bevæger dig. Jeg købte altså spillet og kinect-sensoren til ca. 1000 kr.

Da jeg sluttede kinect-sensoren til ville min xbox-opdateres med nye kinect-features – jeg var derfor nødt til at tilslutte den til internettet, hvilket jeg egentlig ikke havde meget lyst til. Jeg fik hentet alle opdateringerne ned og de blev installeret – og mit flashede drev fik i samme omgang sin originale firmware på igen. Mit drev havde svært ved at læse skiver inden jeg flashede det. Derfor fik jeg igen samme problem – og ingen spil ville læses. Jeg læste på nettet at man kunne skrue på laserens potentiometere – og på den måde sætte strømstyrken op. Begge fik 3 omgange  – og laseren lidt sprit og vat – og så kunne drevet sørme læse mine nye kinect spil.

Nu har jeg så fået danset en del Zumba foran Xbox360’en – og jeg må faktisk sige at jeg er imponeret. Det er næsten som at stå i salen og få rigtig undervisning. Det har endda den fordel, at du bliver reguleret, hvis du træder forkert. Farven på danseren er grøn, når du laver bevægelserne perfekt. Gul, hvis du forsøger – men ikke er perfekt – og farven bliver rød, hvis du er helt ved siden af. Efter et par danse-lektioner vil du opdage at farven generelt er skiftet fra rød til gul/grøn. Du kan altså konkludere at du har lært noget.

Nu tænker du garanteret at Kinect er “fis i en hornlygte” – og at den ikke vil være i stand til at fornemme dig. Teknikken bag kinect er ret sofistikeret. Fra kinect-sensoren udsendes der tusinde af infrarøde stråler (ligesom dem fra din fjernbetjening), som du ikke kan se. De rammer forskelligesteder i rummet, hvor du danser – og ud fra pletterne strålerne giver, kan kameraet i sensoren (som kan se de infrarøde-pletter) lave et 3D-mønster af dit rum. På den måde ved kinect altid, præcis hvor du er. Derfor fungerer Zumba Fitness til Xbox360 glimrende. Hvis du er interesseret i dans er det helt sikkert investeringen værd – om ikke andet for træningens skyld.

Jeg vil helt klart anbefale Zumba Fitness

Støt