2010
04.14

title=

Jeg kunne ikke stå for fristelsen, da jeg den anden dag faldt over et 42″ full hd dvb-t/dvb-c 100hz Phillips-tv til kun 5300 kr. på wupti.dk’s hjemmeside. Jeg har i lang tid gået med drømmen om et lidt større og bedre tv end mit 32″ hd-ready (32PFL5522D) Philips-tv – så tilbudet lokkede – især fordi jeg har haft svært ved at finde andre tv større end 40″ til under 6000 kr., som også var 100 hz.

Hvordan er tv’et så ?

Billedet er rigtig godt – også ved brug af computer og xbox – så selve panelet/skærmen fejler ikke noget.

Desværre er menuerne og ikke mindst fjernbetjeningen mildest talt elendigt.

  • Fjernbetjeningen ligner et halvt æg – og kan ikke lægges på et bord uden den kør’ rundt på bordpladen. Samtidig har den et meget begrænset antal knapper, som gør at man ofte skal bruge 2-3 tryk for at komme ind i den rigtige menu. Det er ikke særlig gennemtænkt at man skal bruge 3 tryk for at komme ind i f.eks. programguiden og for at komme ind i udvælgelse af tv-kanaler. Philips har valgt at lave en op/ned/til venstre/til højre knap/op, som de har valgt udelukkende at bruge til menuen. Udenom disse knapper er der ligeledes en op/ned/venstre/højre knap, hvor højre og venstre kan bruges til at gå et program op eller ned – og hvor op/ned bruges til at navigere ind i menuerne med. Det er hamrende besværligt og tidskrævende at lave selv helt enkle operationer.
  • Grænsefladen i menuen ligner noget, der kan sammenlignes med de første OSD-systemer i tv’ets historie. Det er sort-baggrund og der mangler god funktionalitet i samtlige menu’er. Man har heldigvis mulighed for at vælge kanaler til favoritter. Men disse favoritter kan ikke udelukkes vælges i program-guiden (istedet bliver samtlige kanaler listet 2 gange – det er vist opdateret i den nye firmware). Det er hamrende dårligt! Samtidig irriterer det mig, at man ikke har skærmbilledet til at køre bagved menuerne, når man går ind i dem. Hvis du går ind i programguiden er alt stoppet – selv lyden… Det er ikke godt nok – det er faktisk hamrende elendigt! En anden ting, der pisser slet ikke er godt nok er den manglende mulighed for at se hvad der er på de forskellige programmer i program-listen. Man burde kunne markere en kanal og se hvad der var på den (via EPG) før man valgte den. Nu tænker I nok, at det ikke kan blive ringere – men dér tager i fejl… Jeg satte en usb-harddisk til skærmen og gik ind i billede-visnings-delen. Desværre gik billedevisningsprogrammet ned og loadede i uendeligheder – jeg var nødt til fysisk at hive harddisken af og slukke og tænde for skærmen igen.
  • Ovenstående 2 punkter viser med tydelighed det elenige i tv’et, der gør, at Philips har følt sig nødsaget til “kun” at tage 5300 kr. for skærmen. Det eneste, der har gjort mig lykkeligt mht. menuen på tv’et er, at der i en undermenu i menu-systemet stod, at menusystemet er udgivet under open source “GPL”-licensen, hvilket vil sige at jeg selv kan gå igang med at udvikle et godt menusystem inden jeg går ned med en depression pga. det elendige menu-system.

Det skal lige siges at jeg ikke et sekund har fortrudt mit køb. 5300 kr. er OK for de specifikationer. Jeg håber bare at ligesindede nørder går i gang med at udvikle en rigtig god custom-firmware – ligesom OpenWRT, DD-WRT og Sweasoft har udviklet rigtig god firmware til et væld af routere.

OPDATERING:

Jeg har igennem tiden jævnligt opdateret mit tv med nyeste firmwares fra Philips hjemmeside. Det er altid gået godt, men ved sidste opdatering af firmwaren kom der en programming-fejl. Min begejstring omkring tv’et steg ikke.. Og jeg besluttede at lave en support-sag på Philips hjemmeside. Efter 3 ugers tid (igår) fik jeg svar pr. mail, at de forgæves havde prøvet at kontakte mig ang. reperation af tv’et. Philips har nemlig lanceret en ny service-ordning på alle skærme større end 32 tommer, hvorfor min 42″ altså er dækket, der medfører at de sender en tekniker ud, så man ikke skal bøvle med forsendelse frem og tilbage. Jeg glæder mig derfor til at få service-teknikeren ud og kigge på tv’et… TV’et har altid opført sig underligt, indstillede kanaler forsviner etc. Derfor formoder jeg at det er en hukommelsesfejl, men det bliver spændende at se hvad teknikeren kan sige.

Jeg må sige at jeg er overrasket over det service niveau Philips tilbyder. Det gør nok at jeg også næste gang køber et Philips TV.

OPDATERING – 23/01/2011 :

I tirsdags kom teknikeren så. Han ringede mig op og sagde at det var Eurocare – eller noget i den stil. Han havde stået og ventet en time ved min dør – og var tydeligvis godt træt af det. Det viste sig at han havde fået et forkert telefonnummer fra Philips – og efter jeg fik ham fortalt at jeg havde en kammerat, der kunne være der indenfor 2 minutter blev han glad igen. Han brugte 15-20 minutter på at skifte et hovedprint. Efterfølgende lagde han en seddel, hvorpå der stod at jeg kun måtte opdatere firmware til en version højere end 140.27, idet det var et helt nyt print, som endnu ikke bliver leveret til slutbrugere. TV’et har siden fungeret bedre end nogensinde før.

No Comment.

Add Your Comment
*